Undvik de vanligaste båtvårdstabbarna

Undvik de vanligaste båtvårdstabbarna

När våren närmar sig blir det full fart i båthamnarna. Många vill få båten klar för sjösättning så fort som möjligt, men det lönar sig att ta det lite lugnt och vara noggrann. Det är minst lika viktigt att göra jobbet rätt som att bli klar snabbt. Här är de åtta vanligaste misstagen du bör undvika:

1. Temperaturfällan

Även om det är frestande att sätta igång med målningen av båten så fort solen börjar titta fram på vårkanten så är det en bra idé att först kontrollera temperaturen. Lufttemperaturer under 5˚C ger avsevärt längre torktid för bottenfärgen. Tänk också på att det är temperaturen på ytan som ska målas som räknas. Den kan ju vara betydligt kallare än lufttemperaturen om båten står i skugga. Därtill finns det vissa produkter, t.ex. epoxygrundningar, som måste ha en minimitemperatur för att härdningsprocessen ska fungera. Information om torktider hittar du i produkternas tekniska datablad på jotun.se eller under Produkter i appen ”Jotun Yachting”.

2. Direkt solljus

Du bör inte måla i direkt solljus. Solens värme kan göra så att färgen torkar på ytan medan du målar. Du riskerar då att dra av färgen med rollern medan du håller på. Dessutom kan det vara svårt att se var du har målat och resultatet blir ojämnt och skäckigt. Vänta hellre tills solen har flyttat sig så att du får skugga på ytan som ska målas.

3. Missa att kolla väderleksrapporten

Regn på våt färg är självklart inte särskilt lyckat. Dessutom kan en snabbt fallande kvällstemperatur orsaka daggmattning. Kontrollera hellre väderleksrapporten en extra gång och planera målningen efter när vädret är mer gynnsamt.

4. Omrörningsfällan

Färg, särskilt bottenfärg, bör du röra om i regelbundet medan du målar. De aktiva beståndsdelarna i bottenfärgen är tunga och sjunker till botten av burken om den står orörd. Därför är det viktigt att du rör upp färgen ordentligt innan du sätter igång, så att de aktiva beståndsdelarna fördelas jämnt i färgen och därmed också på skrovet. Ett tips är att be att få burken skakad i skakmaskinen innan du lämnar butiken!

2-komponentprodukter måste också omröras väldigt noga innan de tas i bruk. Båda komponenterna måste vara noggrant blandade för att produkten ska härda ordentligt.

Jotun Yachting bottenfärg

5. Olika batcher av bottenfärg

Om du köper flera burkar bottenfärg, kontrollera om de har olika batchnummer. Batchnumret hittar du på den vita etiketten på burkens framsida. Det kan förekomma nyansskillnader mellan olika batcher, därför rekommenderar vi att du blandar färgen från de olika batcherna innan du börjar måla. På så vis får du en och samma nyans på hela skrovet.

6. Övermålningsintervall

Hur snart kan du måla över den första strykningen? När kan du sjösätta? Eller hur länge ska du vänta mellan grundning och bottenfärg? Övermålningsintervallet styrs av temperatur och luftfuktighet. Därför är det extra viktigt att titta i produktens tekniska datablad för att få rätt intervall. Om du gör fel med övermålningen riskerar du att det första färgskiktet fastnar i rollern eller penseln när du lägger på en ny strykning, att färgen krackelerar när den torkat, eller att bottenfärgen får dålig vidhäftning och flagar av på grund av att epoxygrundningen härdat för länge.

Tekniska datablad hittar du på jotun.se eller under Produkter i appen ”Jotun Yachting”.

7. Fel rengöringsmedel

Ett vanligt fel bland båtägare är att man rotar i städskåpet hemma efter ett rengöringsmedel till båten. Rengöringsmedel för t.ex. kök innehåller ofta ingredienser som efterlämnar en lite fet hinna, vilket kan göra det svårt att få ett bra resultat vid polering. Använd hellre ett rengöringsmedel som är specialutvecklat för båtar och avlägsnar salt och föroreningar från hav och sjö. Sådana medel ger dig en god grund för en lyckad polering och slutfinish. Jotun rekommenderar Boatwash för vanlig tvätt, och Waterline Cleaner för att få bort missfärgning och påväxt av t.ex. havstulpaner.

Jotun Boatwash

8. Polermaskin – till polish eller vax?

Det finns en utbredd missuppfattning om att polermaskin endast ska användas till vax. Polermaskinen – vare sig det är en roterande eller en oscillerande – används med en lämplig skurdyna för tvätt av ytan, och för rubbing eller polish när du vill få bort oxidering och jobba upp glansen. Vax appliceras bäst i ett tunt lager med en vanlig mikrofiberduk. Låt det torka enligt rekommendation på förpackningen, och torka sedan bort överflödigt vax med en ny mikrofiberduk. Om det är svårt att få bort vaxet beror det på att det fått torka för länge. Enklast är då att lägga på ett nytt lager vax som löser upp det gamla och göra om proceduren.

Har du frågor eller funderingar om hur du ska gå till väga? Ta kontakt med Jotuns färgexperter på Teknisk Service så undviker du att göra kostsamma och tidskrävande misstag.

Emelie Nilsson
Emelie Nilsson

Emelie Nilsson – Digital redaktör

I samarbete med Jotuns färgexperter, stylister, designers mfl. delar Emelie nyheter, trender och nyttiga med dig som är intresserad av inredning, färg och design eller bara är ute efter tips kring färg och målning.

Få bättre utsikt – så rengör du kapellfönstren

Med tiden kan havs-och sjövatten göra att fönstren på kapellet blir matta och behöver en uppfräschning. En vanlig fråga från…

Blanka räcken och beslag

En blank pulpit och välpolerade tåg, räcken, pollare och andra beslag i rostfritt stål eller krom höjer verkligen helhetsintrycket av…

Välj rätt bottenfärg för din båt

Bottenfärgen ska skydda båten mot beväxning. För att hitta rätt bottenfärg måste du utgå ifrån hur du använder din båt….

Ett vackert teakdäck – så gör du

Ett vackert teakdäck och andra trädetaljer ombord bidrar till att höja helhetsintrycket av båten och gör den både vacker att…

Båtvård steg-för-steg

Vi båtägare är väl aldrig stoltare än när vi lägger ut på årets första tur i en blankpolerad båt. För…

Så rengör och skyddar du textilier ombord

Textilier på båten, som kapell, sprayhoods, kuddar och flytvästar, utsätts ofta för både smuts och mögel. Med Jotuns textilprodukter blir de…

Go to top