Fem myter om båtrengöring – vad fungerar egentligen?

Fem myter om båtrengöring – vad fungerar egentligen?

Att rengöra båten kan vara slitsamt och en ganska tråkig uppgift som båtägare måste göra innan sjösättning. Ofta letar båtägare efter tips och tricks på hur man kan göra uppgiften snabbare, enklare och billigare. Båthamnar och grupper på sociala medier ger regelbundet sina bästa tips. Men vad är det egentligen som fungerar? Vi ger er svar och tips på vad som faktiskt fungerar.

Myt 1: RoundUp i bottenfärgen gör den ännu bättre

Att använda RoundUp (ogräsbekämpningsmedel) i bottenfärgen är ett återkommande tips när båtägare frågar hur man bäst håller beväxning borta. Men visste du att RoundUp är vattenlöslig? Det betyder att när du blandar RoundUp i bottenfärgen och sjösätter båten, så kommer medlet att lösas upp i vattnet och försvinna. Det kommer alltså inte ge något skydd mot beväxning. I värsta fall kan det reducera bottenfärgens effekt och ge lokal förorening.

Om du vill vara helt säker på att hålla beväxning borta bör du göra följande:

  • Välj rätt bottenfärg för din båt och ditt användningsområde
    Läs mer här.
  • Påför rekommenderad mängd färg
    Bottenfärg kan liknas vid solkräm. Lägger man på för lite fungerar den dåligt. Du ska alltid påföra rekommenderar mängd för att vara säker på att du har ett bra skydd genom hela säsongen.
  • Förtunna inte bottenfärgen
    Vissa båtägare väljer att förtunna bottenfärgen för att den ska räcka längre. Det enda du uppnår då är att förtunna mängden aktivt medel som påförs på din båt. Då får du mindre skydd och löper därmed större risk för beväxning.
  • Använd båten regelbundet
    Genom att använda båten spolas alla organismer, som har börjat att fästa sig vid skrovet, av vid farten.
  • Vill du bottenmåla båten så sällan som möjligt?
    Då rekommenderar vi bottenfärgen NonStop som du endast behöver använda vartannat år. Läs mer om NonStop här.

Myt 2: Bottenfärgen blir mycket bättre med cayennepeppar

Några båtägare hävdar att cayennepeppar har bra effekt mot beväxning. Ämnet som har den starka, brännande smaken i cayennepeppar och chili kallas för kapsaicin. Detta ämne är också vattenlösligt och i linje med RoundUp. Med andra ord kommer den att lösas upp i vattnet när båten är sjösatt. För att kapsaicin ska få en märkbar effekt i bottenfärgen måste det tillsättas flera kilo cayennepeppar. Detta är opraktiskt, dyrt och kommer att göra färgen tjock och svår att påföra. Från ett ekonomiskt och praktiskt perspektiv rekommenderar vi er att förhålla er till tipsen ovan.

Visst du att…
Beväxning beror på flera olika faktorer? Om det växer mer på ena sidan av båten än den andra kan det bero på solförhållandena, om vattnet har blivit mer näringsrikt på grund av närliggande avlopp, hur vattnet strömmar, etc. Om bottenfärgen var ”mycket bättre i år, då jag använde cayennepeppar, RoundUp, eller liknande”, så kan det bero på att beväxningen varierar från år till år. I tillägg finns det också avgörande faktorer som baseras på hur mycket man använder båten och när på året beväxningen gror, vilket varierar från år till år. Detta betyder att det är svårt i praktiken att jämföra olika bottenfärger med varandra under olika år. Ska man ha en korrekt slutsats måste man testa bottenfärger, och ev. tillsättningar, i samma förhållanden, samma säsong och på samma båt.
Läs mer här.

Myt 3: Tusch på propellern håller de gröna algerna borta

Tidigare fanns det permanenta tuschpennor på marknaden som innehöll Xylen, ett lösningsmedel som också används i bottenfärg. Detta är inte ett aktivt medel, vilket innebär att den inte skyddar mot beväxning.

Beväxning på propellern är ett välkänt problem och dessvärre en svår nöt att knäcka. Det finns ett flertal produkter på marknaden som är speciellt anpassade för propeller, men då propellern innehåller flera olika material är det svårt att säkra bra vidhäftning. Dessutom blir det mycket mikroströmningar runt propellern när den används, vilket resulterar i extremt högt slitage och det är därmed svårt att få en produkt som sitter bra genom hela säsongen.Propeller

Myt 4: Polera propellern blank och vaxa den för att undvika beväxning

Ytor som är väldigt blanka och släta gör det svårare för organismer att fästa sig på. Genom att vaxa propellern kommer ytan därför att bli svårare att fästa på. Det är således ett bra tips att polera propellern riktigt slät och blank, och säkerställa att båten används regelbundet för att undvika beväxning.

Myt 5: Använd Aceton för att rengöra fendern

Smuts på fendrarna, eller gummilisten, är en vida känd utmaning. De utsätts regelbundet och får många märken samt fläckar under säsongen, och vi hör ständigt tipset om att använda Aceton för att rengöra de. Aceton är väldigt starkt och kommer att torka gummit. Det kommer leda till sprickor och i slutändan riskerar man en förstörd fender. Det är därför bättre att använda produkter som är speciellt utvecklade för RIB-båtar och gummi, både för att tvätta och försegla gummit så att den håller sig mjuk och inte spricker. Dessa produkter hittar du hos din närmaste båtbutik.

Rengöra gummi detaljer

Men, om alla båtägare som har provat dessa tricks och tycker att det fungerar utmärkt. Gör de fel?

Nej, om du har hittat en metod som fungerar för dig, och samtidigt är bra för miljön samt plånboken, så fortsätt med det för all del. Ha bara koll på att det finns andra, kanske enklare, sätt att göra det på. Då får du mer tid till att njuta av båtlivet där det är som bäst, på vattnet.

Avatar
Avatar

Olivia Larsson – Digital Content & Product Manager

Olivia ansvarar för Jotun Sveriges digitala kanaler, samt PR och influencer marketing för Jotun LADY. I samarbete med Jotuns färgexperter, stylister och samarbetspartners delar hon nyheter, trender och nyttig information med dig.

Go to top